Závislost na nakupování v nákupních centrech a v e-shopu
Oniománie, to je závislost na nakupování obecně v nákupním centru nebo na e-shopu a v dnešní době se stává čím dál více frekventovanější.
Když člověk překročí a překračuje běžně meze běžné spotřeby kdekoliv a čehokoliv, tak se stává závislým a cesty zpět není snadné najít a vyžaduje již pomoc psychologa. Kdo nakupování má již jako koníček a podlehl shopům bývá nazýván shopaholik. Je to člověk, který věnuje procesu nakupování velkou pozornost. Proces začíná již otázkou co si dám na sebe a začne hrabat v oblečení a přitom se už těší až bude mezi regály v hypermarketu. Není ani tak důležité, co je potřeba nebo nutné nakoupit, jde o ten pocit být v procesu nákupu.
To stejné platí o e-shopech, jen to oblékání odpadá. A opět je zde ten pocit, že jsem nakoupil(a). Internet a e-shopy jsou více návykové, je to pohodlnější, sednu k počítači, zadám co chci, ne že potřebuji, a listuji do úplného vyčerpání řádově i desítky hodin. Nemusí to být jen otázka ceny zboží, ale ten pocit nakupování. Často tato závislost vede k finanční tísni až krizi. Většinou k této závislosti dochází u žen, platí hlavně pro dámské oblékání, spodní prádlo a podprsenky, ale i dětské oblečení, parfumerii, kosmetiku, dovolená a mnoho dalších.
Podobné to je, skoro až stejné, se závislostí na internetu jako takovém. Neustálé a každodenní serfování a dlouho do noci a prohlížení, čtení a dopisování si na sociálních sítích, a o hrách ani nemluvě, vede k závislosti zvané netholismus. Muži většinou nekupují na e-shopu konzumní zboží, spíše se orientují na elektroniku, elektrická nářadí, auta a náhradní díly, chaty, zahradní domky, různé věci na zahradu a v posledních letech hodně hry. Sortiment u žen je stejný jako v marketech.
K této závislosti dochází čím dál častěji u týnejžrů - teenagerů. O tom ale až příště.
Komentáře1